با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، امروزه تمامی افراد به دنبال طراحی ها و سبک های مدرن و به روز جهت زیباسازی ساختمان های اداری و مسکونی خود هستند که نور خطی یکی از نورپردازی های مدرن است که به کمک آن می توان جلوه های جذابی را برای فضاهای مورد نظر ایجاد کرد.

اشکال، سایز و ابعاد متنوع چراغ های خطی یا لاینی سبب شده است که استفاده از این محصولات در تمامی ساختمان های قدیمی و نوساز امکان پذیر باشد و محدودیتی در اجرا و نصب روشنایی های مدرن وجود نداشته باشد.

نورپردازی به شکل مدرن سبک و سیاق خود را دارد که با نمونه های قدیمی متفاوت هستند و ما در این مقاله قصد داریم شما را با روشنایی پیشرفته و پرطرفداری آشنا کنیم که امروزه در تمامی مکان ها شاهد نورپردازی زیبایی از آن هستیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چراغ نور خطی چیست؟

چراغ نور خطی چیست

چراغ خطی یکی از مدرن ترین سیستم های روشنایی است که نور را به صورت یکدست و یکنواخت از خود ساطع می کند و نسبت به سیستم های روشنایی قدیمی بازده نوری بسیار بالاتر، طول عمر بیشتر، شار نوری بهتر و مصرف انرژی کمتری دارد.

بنابراین نورپردازی خطی یکی از محبوب ترین نوع روشنایی ها به شمار می آید که با استفاده از چراغ خطی به شکل های مختلفی در بخش های متفاوت ساختمان نصب و اجرا می شود.

تنوع لاین های خطی بسیار زیاد است به گونه ای که با هر نوع فضایی هماهنگ می باشند و با ایده های جدید می توان نورپردازی های جذاب و شیکی را به فضای ساختمان ها بخشید.

اگر قصد خرید چراغ های نور خطی را دارید و می خواهید با این محصولات مدرن  و انواع آن بیشتر آشنا شوید، پس در ادامه همراه ما باشید.

دلایل جایگزینی چراغ های لاینی با چراغ های قدیمی

در گذشته از چراغ های فلورسنت برای روشنایی فضاهای تجاری و اداری استفاده می شد که این لامپ های حاوی جیوه، توانایی روشنایی کامل اتاق های بزرگ و طولانی را نداشتند و معمولا سوسو می زدند.

پس از آن در اوایل دهه 2000 میلادی نورپردازی به وسیله چراغ های ال ای دی انقلاب جدیدی در سیستم روشنایی های تجاری و اداری ایجاد کرد و تا به امروز این لامپ ها به یکی از محبوب ترین گزینه های روشنایی در بازار تبدیل شده است.

این مدل نورپردازی از لامپ های ال ای دی مدرنی برخوردار است که به طور مداوم و بدون لکه های تاریک نور را ساطع می کند و امروزه با افزایش تقاضا و استفاده از آن، شاهد بهترین تجهیزات و ابزارآلات جهت انجام این مدل نورپردازی هستیم.

کاربرد چراغ های نور خطی

کاربرد نور خطی ها

هدف اصلی از نورپردازی به سبک نور خطی و استفاده از انواع لامپ، برای ایجاد روشنایی درست است که دید بهتری در شب فراهم کند و محیط های مختلف را برای انجام کارهای گوناگون، روشن نماید.

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، انواع مختلفی از چراغ خطی طراحی و ساخته شده است که به مدرن ترین ابزار ایجاد روشنایی در دنیای امروز تبدیل شده است و با تمامی سلیقه ها هماهنگ و هم راستا می باشد.

قابلیت استفاده از چراغ های نور خطی به گونه ای است که توسط این محصولات می توان با آیتم ها و دیگر وسایل مورد نظر در دکوراسیون ست کرد و در بخش های مختلف ساختمان ها و مکان های عمومی شهر مورد استفاده قرار داد.

با کمک نور خطی می توان یک دفتر کار یا استودیو هنری را شیک و زیبا کرد و به طور کلی لاین های خطی در دفاتر اداره ها، بیمارستان ها، خانه های مسکونی و دیگر مکان های عمومی قابل استفاده می باشند و با اشغال فضای کم، در بزرگتر به نظر رسیدن یک اتاق تاثیر زیادی دارند.

در ادامه به چند نمونه از کاربرد انواع چراغ های نور خطی اشاره می کنیم:

  • نمای ساختمان

  • سقف آشپزخانه

  • سقف ساختمان مسکونی

  • سقف سرویس بهداشتی

  • سقف اتاق خواب

  • سقف و دیوار ساختمان تجاری

  • سقف ساختمان اداری

  • اتاق کنفرانس

  • کف محوطه آپارتمان

  • سقف و دیوار پارکینگ

  • نورپردازی فروشگاه ها

  • سقف و دیوار فضاهای درمانی

  • سقف فروشگاه و دیوار فروشگاه

این ها تنها چندین نمونه از کاربرد چراغ های نور خطی که به آن اشاره کردیم، هستند که استفاده از این مدل روشنایی ها بسیار گسترده است و کاربری آن بسیار مناسب و کاربردی می باشد و نقش مهمی در زیباسازی ساختمان ها و فضای شهری ایفا می کند.

انواع چراغ های نور خطی

انواع نور خطی

چراغ های خطی از نظر نورپردازی از ویژگی های بهتری نسبت به انواع دیگر چراغ ها برخوردار هستند که با استفاده از آن ها می توان طراحی های متنوع و شیکی را با توجه به طراحی داخلی و هم چنین در نظر گرفتن ویژگی های خاص معماری و دکوراسیون محل مورد نظر، بهترین طراحی برای اجرای نورپردای را انجام داد.

انواع چراغ های خطی شامل نور خطی روکار، لاین نوری توکار، چراغ خطی آویز و چراغ خطی دفنی است که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم:

نور خطی روکار

نور خطی روکار

لاین خطی روکار برای مکان های بدون سقف کاذب و بر روی دیوارهای ساختمان پس از اتمام مرحله نازک کاری مورد استفاده قرار می گیرد و انتخاب ایده آل برای مکان هایی با ارتفاع سقف کم است.

این مدل لاین خطی به صورت روکار نصب و اجرا می شود و می تواند برای ایجاد روشنایی مناسب راه پله ها و فضاهایی با دسترسی محدود به کار برده شود.

با پیشرفته تر شدن فناوری و خلق ایده های جدید، از چراغ های نور خطی می توان نورپردازی هایی با طرح های منحصر به فرد و چشمگیری ایجاد کرد که در بهبود معماری داخلی موثر باشد و زیبایی چشمگیری با ادغام در جزئیات نازک کاری، ایجاد کرد.

از روشنایی مدل روکار می توان در محیط های اداری و تجاری استفاده نمود، به عنوان مثال در کافی شاپ ها نصب ردیف های منظم بین تخته های چوبی، محیطی دنج و آرام برای ملاقات غیر رسمی و رسمی ایجاد می کند.

نور خطی توکار

نور خطی توکار

لاین نور توکار یکی از پرکاربرد ترین نورپردازی های خطی است که به صورت توکار در یک سطح سقف، دیوار یا کف و سایر سطوح نصب و اجرا می شوند و خطوط تمیز و بدون وقفه را ارائه می دهند.

اتصالات نور خطی توکار در یک سطح فرو رفته اند و روکش سطح می تواند گچ، تخته، سنگ، سرامیک و محصولات مشابه باشد و تا لبه دیفیوزر اجرا شوند و ظاهری بسیار براق و ظریف ایجاد کنند.

اگر اتاق تان فضای بصری کمی را اشغال می کند با استفاده از نورپردازی مدل توکار می توان فضای اتاق را بزرگ تر نشان داد و علاوه بر افزایش دید، علاقه و آرامش را به محیط القا کرد.

هم چنین با نصب یک چراغ روشنایی خطی فرورفته می توان اجسام خاص را بدون اینکه چیزی بالای آن ها آویزان شده باشد، روشن کرد و اگر میز کنفرانس دارید، می توانید با نصب این مدل از نورپردازی های مدرن، روشنایی لازم را برای انجام کار و بدون حواس پرتی ایجاد نمود.

بنابراین نورهای خطی مدل توکار با نصب و اجرا در سطوح مختلف می توانند شرایط مناسبی برای نورپردازی هایی ایجاد کنند که در ارتفاع کم سقف، استفاده از چراغ های آویز را محدود نمایند.

نور خطی آویز

نور خطی آویز

چراغ خطی آویز یکی از محبوب ترین و چشمگیرترین سبک های نورپردازی را ایجاد می کند که از دو طناب تعلیق از سقف ساخته شده است و یک چراغ بلند را نگه می دارد.

با اجرا و نصب لاین خطی نوری آویز می توان ارتفاع آن ها را متناسب با فضای مورد نظر تنظیم کرد و چیزی بیش از یک وسیله ساده ایجاد کرد و یک فضای دلخواه را با این نورپردازی برجسته تر و نمایان تر ایجاد نمود.

با استفاده از چراغ خطی آویز می توان فضای بصری هر مکانی را تغییر داد به این صورت که در بخش هایی که قصد تمرکز کاری یا برجسته تر کردن بخشی از دکوراسیون داخلی ساختمان را دارید، می توانید از چراغ های آویز معلق این کار را انجام دهید.

نور خطی آویز یک سبک روشنایی نوآورانه ای ایجاد می کند که علاوه بر القای حس دراماتیک با ظاهری ظریف، روشنایی مورد نظر را برای بخش های متفاوت ساختمان فراهم می کند.

به طور کلی نور خطی آویز به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1: چراغ خطی آویز یک طرفه: منبع نور در این مدل چراغ در پایین لامپ قرار دارد و نور از لامپ به زمین می تابد.

2: چراغ خطی آویز دو طرفه: در این مدل از چراغ ها دو ردیف ماژول در بالا و پایین لامپ قرار می گیرد و امکان نورپردازی برای سقف و کف را فراهم می کند.

نور خطی دفنی

نور خطی دفنی

چراغ خطی دفنی از نمونه های دیگر نورپردازی های خطی است که در فضاهای باز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و که علاوه بر اهداف زیبایی به عنوان منبع نور اصلی محیط های مختلف کاربرد دارد.

عملکرد لاین خطی دفنی در برابر شرایط آب و هوایی شدید ثابت است و این نشان دهنده مقاومت بالای طراحی و ساخت این محصولات روشنایی است که امروزه در بسیاری از مکان های عمومی شاهد استفاده گسترده آن هستیم.

چراغ های نور خطی مدل دفنی راه حل عالی برای آن دسته از کسانی که قصد نورپردازی باغ ها، ساختمان ها، دفاتر یا تراس خانه دارند، می باشد، و به طور گسترده از این مدل روشنایی در محیط های باز فضای زیادی نظیر ادارات، بیمارستان ها، پارک ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی منحصر به فرد این مدل چراغ های خطی باعث کاهش مصرف انرژی و توزیع یکنواخت نور می شود و با نصب و اجرا در موقعیت های سخت و حساس، بهترین عملکرد و اجرای نورپردازی را دارند.

لاین نور دفنی از مزیت های زیادی برخوردار است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از افتادن و گزیدگی توسط حشرات در تاریکی شب مکان هایی نظیر پارک ها، باغ ها و تراس

  • راهکاری مناسب جهت برجسته کردن دکوراسیون محیط های مورد نظر

  • راه حل عالی برای هدایت مسیر مشخصی از محیط اداری و مسکونی

به طور کلی با استفاده از نورپردازی دفنی می توان دکوراسیون فضای محیط را ارتقا بخشید و از هرگونه حادثه غیر منتظره جلوگیری کرد و در نتیجه زیبایی منحصر به فردی را برای محیط دلخواه فراهم نمود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده چراغ های خطی یا لاینی

نورپردازی های خطی که امروزه به یکی از مرسوم ترین و محبوب ترین روشنایی ها تبدیل شده اند، به دلیل قابلیت ها، ویژگی ها، کاربرد ها و از هم مهم تر از اجزای اصلی تشکیل دهنده کاربردی و مهمی که دارند، توانایی پردازش نور را برای محیط های مختلف به ارمغان می آورند.

نور خطی علیرغم سادگی، از نظر زیبایی شناسی، جذاب و مورد پسند قرار گرفته است و در مصرف انرژی بسیار کارآمد عمل می کند، این مدل لاین خطی اساسا از چند عنصر کلیدی ساخته شده که سبب سادگی ظاهر و مقاومت بالا در برابر دمای بالا و تغییرات آب و هوایی شده است.

از جمله اجزای اصلی تشکیل دهنده چراغ های خطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محفظه

این محفظه در واقع پروفیل آلومینیومی است که سایر عناصر لامپ در آن قرار دارد که از ویژگی های این محفظه می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، نصب راحت، استحکام بالا و ظاهری ساده اشاره کرد.

هیت سینک

گرمای تولید شده توسط لامپ چراغ خطی توسط هیت سینک دفع می شود و به عبارتی نقش خنک کننده لامپ را برعهده دارد و از سوختگی و خرابی لامپ جلوگیری می کند.

واحد درایور

واحد درایور در واقع قلب تپنده نور خطی است جریان برق را تنظیم می کند و برای چراغ های لاینی باید از درایوری استفاده شود که بدون چشمک باشد در غیر این صورت سبب سردرد و احساس ناراحتی در افراد می شود.

تخته

این بخش از لامپ خطی چراغ منبع نور را در خود نگه می دارد.

دیفیوزر

دیفیوزر علاوه بر یکنواخت سازی پخش نور، پرتوهای نوری ساطع شده از لامپ ال ای دی متمرکز می کند و به زاویه پخش نور بیشتر کمک می کند، هم چنین این جز از لاین نوری باعث بهینه شدن ویژگی های مثل کیفیت نور می شود.

از دیگر نقش دیفیوزر می توان به قابلیت فیلترینگ آن اشاره کرد که از عبور طول موج هایی مانند نور فرابنفش جلوگیری می کند و مانع از خیرگی منبع نور می شود.

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی که در چراغ های خطی استفاده می شود به دلیل انرژی مصرفی پایین، نور یکنواخت و مناسب و بدون ایجاد تیرگی به یکی از مناسب ترین چراغ های برای نورپردازی های مدرن شده است.

دلایل محبوبیت چراغ لاینی یا خطی در نورپردازی های مدرن

با توجه به رشد گسترده استفاده از چراغ های خطی در سیستم نورپردازی مکان های مختلف نظیر آپارتمان ها، ویلا ها، منازل مسکونی، واحدهای تجاری، محیط های اداری و سازمانی و... دلیل افزایش محبوبیت نور خطی در بین اقشار مختلف جامعه است.

از عوامل اصلی محبوبیت این مدل از نورپردازی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساطع کردن نور کافی برای فضاهای مختلف متناسب با رعایت نکات زیباشناسی مدرن جهت بهبود طراحی داخلی و روشن کردن بخش های تاریک مکان دلخواه

  • امکان فراهم سازی شخصی سازی پروژه و ایجاد الگوهای منحصر به فرد برای ایجاد جلوه ای خاص و حال و هوایی متفاوت

  • بهره وری سطح بالایی از انرژی نسبت به دیگر مدل چراغ ها و پرداخت هزینه های مصرفی پایین

  • با برخورداری از دوام و طول عمر بالا می توان مدت زمان بیشتری از روشنایی های خطی استفاده نمود

تاثیرات سازنده و کاربردی چراغ های لاینی در دکوراسیون

چراغ خطی به دلیل تنوع بالایی که دارد از انعطاف پذیری عالی جهت استفاده در دکوراسیون های مختلف به کار می رود و تاثیرات سازنده مثبتی در فضا ایجاد می کند و از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ظاهری زیبا و جلوه ای منحصر به فرد

  • پردازش نوری ملایم و ایجاد سایه روشن که به فضا حالت سه بعدی می دهد

  • ایجاد بافتی لوکس و مدرن در کل فضای اجرایی

  • ایجاد حسی متفاوت در طراحی پیشرفته و جذاب

  • امکان اجرا و نصب در بخش های مختلفی از ساختمان و برقراری حس آرامش بخش و کاربردی

از دیگر تاثیرات مثبت استفاده از نور خطی مدرن، امکان انتخاب آزادانه روشنایی و دمای رنگ متناسب با نیاز و هماهنگی با فضای مورد نظر است.

فضاهایی مناسب برای استفاده از چراغ های خطی

فضاهای مناسب نور خطی

با گذر زمان و پیشرفته تر شدن تکنولوژی، استفاده از چراغ های لاینی به صورت گسترده ای افزایش یافته است به گونه ای که علاوه بر مراکز اداری، در فضاهای تجاری، منازل، مراکز صنعتی و سایر محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از لامپ های نور خطی، بدون هیچ محدودیتی می توان به طور آزادانه و به صورت سفارشی، از این روشنایی ها برای نورپردازی مکان مورد نظر خود بهره برد و حس بصری و جلوه های هنری جذابی را ایجاد کرد.

علاوه بر فضاهای اداری و دفاتر از چراغ های خطی مدرن می توان در مکان های مختلف دیگری استفاده کرد که در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم:

  • آشپزخانه ها، کابینت ها

  • فروشگاه های لباس، ویترین ها

  • فروشگاه ها، کتابخانه ها

  • پله ها، راهرو ها

  • محوطه های باز، استودیوها

  • دیوارها و سقف های کاذب

  • حمام ها و اتاق خواب ها

  • و...

با تمام استفاده های کاربردی از نور خطی در بخش های مختلف از ساختمان ها و دیگر مکان های عمومی، کاربرد چراغ لاینی در دفاتر کار بسیار پررنگ تر است و نقش مهمی در القای مفاهیم طراحی معماری، انتقال احساس و بهره وری در محل کار دارد.

مزایا و ویژگی های استفاده از چراغ های خطی یا لاینی

1: یکی از مهم ترین فاکتور خریداران برای استفاده از چراغ های خطی، ایجاد ظاهری زیبا و مدرن است که طرح های منحصر به فرد و چشم نوازی را خلق می کند، از این رو چراغ های خطی قابلیت سفارش سازی در زوایا، منحنی ها و رنگ های متنوع را دارد و با تمامی سلیقه ها سازگار و هماهنگ است.

2: دومین مزیت چراغ های نور خطی، ایجاد نور جهت دار است که قابلیت نورپردازی در جهت های مختلف و در امتداد طول و عرض فضا را دارا می باشد.

3: مزیت دیگر چراغ لاینی ارائه طیف رنگی گسترده است که بر نحوه درک نور توسط چشم ها تاثیر می گذارد.

4: مقرون به صرفه بودن استفاده از چراغ های لاینی از دیگر مزایای این محصول مدرن است که باعث مصرف پایین انرژی، طول عمر طولانی می شود و روز به روز محبوبیت آن افزایش می یابد.

5: عمر طولانی از مزیت های ویژه این محصولات از روشنایی های مدرن است که به دلیل کیفیت بالای ساخت این چراغ ها، از عمر و دوام طولانی برخوردار هستند.

چراغ نور خطی کابینت

نور خطی کابینت

نور خطی کابینت از نمونه های پرطرفدار و پرفروش چراغ های خطی است که امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است و به طور حرفه ای تمامی قسمت های بالا و زیرین کابینت ها را شامل می شود.

یکی از بخش های مهم هر ساختمان مسکونی آشپزخانه است که به قلب خانه نیز شناخته شده است و از این رو به دلیل صرف بخشی از زمان در این بخش از ساختمان، زیبایی و نورپردازی آن اهمیت زیادی دارد.

در طراحی آشپزخانه های مدرن از نورپردازی هایی می توان استفاده کرد که در تمام بخش های بالای جزیره، داخل کمد، قفسه های آشپزخانه به ویژه کابینت و زیر کابینت به کار برد.

چراغ های نور خطی مدل روکار و توکار گزینه های ایده آلی برای پردازش نور در کابینت های آشپزخانه است که به دلیل مصرف انرژی پایین قابل استفاده در بیشتر زمان های کار در آشپزخانه است.

مزایای استفاده از نور خطی کابینت

از مزیت های استفاده از نور خطی کابینت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده در قسمت های بالا و زیرین کابینت، آبچکان و بالای سینک

  • ایجاد نورپردازی به صورت یکنواخت و فراگیری در سرتاسر محل پخش نور

  • ایجاد زیبایی و نمای دلنشین برای فضای آشپزخانه

  • جلوگیری از سایه افتادن و وضوح نور جهت پیدا کردن وسایل

استفاده از چراغ خطی کابینت از نظر کاربردی و زیبایی اهمیت زیادی دارد و با استفاده از این مدل نورپردازی می توان از سنسورهای حرکتی و لمسی استفاده نمود تا در زمان های غیر ضروری خاموش شوند.

چراغ نور خطی مناسب کمد و کشوی لباس

امروزه با گسترش اینترنت و افزایش آگاهی مردم نسبت به سبک های مدرن نورپردازی، همواره به دنبال فضای منحصر به فرد برای پردازش نور هستند که خانه و فضای زندگی خود را مدرن و دلنشین تر کنند.

یکی از مزیت های جذاب دیگر نورپردازی های خطی، استفاده در کمد و کشوی لباس هاست که هنگام انتخاب و پروو آن ها با سرعت و رضایت خاطری انجام گیرد.

اهمیت بالای کمد های دیواری، جذابیت نورپردازی را مشخص می کند و با استفاده از چراغ های ال ای دی که در نور خطی تعبیه شده است، یک طراحی اصولی را فراهم می سازد تا با هر بار باز شدن کمد، با صحنه دلپذیری مواجه شوید و به راحتی می توانید وسایل و لباس هاس خود را انتخاب و پیدا کنید.

چراغ نور خطی آسانسور

نور خطی آسانسور

یکی از فضاهایی که در تمامی ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی وجود دارد، آسانسور است که افراد بخشی از زمان خود را در این بخش از ساختمان سپری می کنند.

انتخاب درست نورپردازی اهمیت زیادی در فضای آسانسور دارد که زمان صرف شده برای افراد دلپذیر و خوشایند باشد، از این رو افراد ترجیح می دهند که زمانی که برای انتظار در آسانسور صرف می کنند، فضایی باشد که لوکس و مدرن و در عین حال زیبا و خوشایند باشد تا فضایی سرد و با نور مستقیم و آزار دهنده.

استفاده از نور خطی آسانسور گزینه ایده آل و مناسبی است که با تمامی سلیقه ها هماهنگ و هم راستا است و طراحی این مدل چراغ خطی به گونه ای است که از نصب آسانی برخوردار است و فضاهای کوچک را بزرگ تر نشان می دهد.

نورپردازی در آسانسور علاوه بر تامین منبع نور محیط، زیبایی و نمای دلنشینی به فضا می دهد، که افراد برای لحظاتی کوتاه، احساس خوشایندی تجربه می کنند.

چراغ نور خطی کناف

با توجه به اینکه کناف ها در دیوار ها و سقف ها نصب و اجرا می شوند، با کمک چراغ های خطی نورپردازی های مدرن و شیکی برای این مدل از طراحی کناف ها می توان ایجاد کرد، اما چیزی که اهمیت دارد، این است که نور پردازی کناف چیست؟ و چگونه اجرا می شود؟

کناف یکی از المان های زیبایی در طراحی دکوراسیون داخلی است که درون سقف اجرا می شود و به دلیل سادگی که دارند با نورپردازی های مدرن، زیبایی و نور اصولی را برای محیط به ارمغان می آورد.

با استفاده از نور خطی می توان نورپردازی یکپارچه و دور تا دور کناف ایجاد کرد که باعث استفاده راحت کاربران می شود و یکی از نکته های اجرای نورپردازی در کناف این است که به صورت مخفی نور را پردازش می کند، به این صورت که مخاطب تنها هاله ای از نور را مشاهده می کند.

دیوارها یکی از مهم ترین محیط هایی است که به صورت گسترده برای نورپردازی فضای داخلی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد که باید با دقت بسیار زیادی به نورپردازی کناف دیوارها پرداخت.

نورپردازی مخفی از بهترین روش ها برای سطح مقطع هایی که کناف دیوار به صورت عمود است، می باشد که از لامپ های ال ای دی جهت پخش نور استفاده می شود.

ساختمان های مناسب جهت نورپردازی کناف

ساختمان هایی اعم از اداری، مسکونی و تجاری که در طراحی سقف و دیوار از کناف استفاده شده است برای تامین نور محیط، به چراغ های نور خطی نیازمند هستند که در انواع مختلف در بازار عرضه شده اند.

نورپردازی کناف اگر به صورت اصولی و استاندارد باشد، نه تنها به روشنایی بهتر ساختمان کمک می کند بلکه از نظر زیبایی و کارایی بهترین عملکرد خود را نشان می دهد و محیط داخلی را دلنشین و خوشایند می کند.

نور خطی مناسب نمای ساختمان

نور حطی نمای ساختمان

امرزوه با گسترش تکنولوژی و پیشرفت در زمینه نورپردازی، تعریف جدیدی از پردازش نور به وجود آمده است که در نمای ساختمان ها برای زیباسازی و تامین روشنایی محیط از چراغ های نور خطی استفاده می شود.

گسترش و کاربرد چراغ های خطی یا لاینی به حدی است که امروزه به فور شاهد آن هستیم، پردازش نور خطی در نمای ساختمان های مختلفی اجرا می شود که از نمونه ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نورپردازی آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی

  • نورپردازی تالارها، هتل ها

  • نورپردازی رستوران ها

  • نورپردازی بانک ها و محوطه ها

  • و...

چراغ های نور خطی به دلیل تنوع مدل ها و مقاومت بالایی که دارند برای هر فضا و مکانی مطابق با اصول منحصر به فرد نورپردازی قابل اجرا و نصب می باشند به گونه ای که از محصولات نور خطی می توان در تامین روشنایی محوطه های باز مانند باغ ها، فضاهای سبز، ویلاها و...استفاده نمود.

رعایت اصل و ضوابط طراحی نمای ساختمان

به دلیل استفاده و استقبال زیادی که نسبت به نورپردازی های نور خطی شده است، امروزه بسیاری از افراد نظیر ساکنین ساختمان، مسئولین شهرداری، سازنده ها، مجریان پروژه، طراحان داخلی و خارجی و... از این محصولات مدرن استفاده می کنند.

اما استفاده از چراغ های خطی برای ایجاد جذابیت و منظره زیبا در شب نیاز به رعایت اصول و ضوابطی است که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • انتخاب المان مناسب اهمیت دارد، به این معنا پوشش نوری که برای ساختمان هایی که ارتفاع بلندی دارند با ساختمان هایی  که ارتفاع  کوتاهی دارند، متفاوت است، به گونه ای که اگر پروفیل های نور خطی در ساختمان های مرتفع استفاده می شود، باید زوایه تابش نور به اندازه ای باشد که نمای تمام ساختمان را نشان دهد و این درحالی است که لاین نوری برای ساختمان های کم ارتفاع از برد کمتر و پوشش نوری بیشتری برخوردار هستند.
  • شدت و رنگ نور لامپ چراغ ها اهمیت دارد، به این معنا که رنگ انتخابی چراغ های خطی با رنگ متریالی که در نمای ساختمان به کار رفته است، هماهنگ باشد تا زیبایی و نمای ساختمان جلوه مناسب و فوق العاده داشته باشد
  • نور ساطع شده توسط چراغ های لاینی به گونه ای باشد که فقط فضای بیرونی ساختمان را دربرگیرد و به داخل ساختمان نفوذ نکند که موجب رنجش ساکنین شود
  • چراغ های انتخابی از مصرف انرژی پایینی برخوردار شوند تا در صورت پردازش نور و روشن شدن، هزینه های زیادی بر مدیران و افراد ساکن ساختمان تحمیل نشود

با نصب و اجرای چراغ های نور خطی می توان باریکه های نور از بالا و پایین ساختمان ایجاد کرد و رنگ انتخاب و شدت نور، نمای دکوراتیو و مناسبی را به ساختمان های تجاری و مسکونی بخشید.

راهنمای خرید و انتخاب چراغ های خطی

چراغ های نور خطی به دلیل تنوع بالایی که دارند، ممکن است انتخاب و خریداری آن کمی شما را سردرگم کند و نتوانید مدل مناسب را برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنید.

اگرچه تمامی مدل های چراغ خطی نور مناسب و چشم نوازی را ساطع می کنند اما اگر متناسب با فضا انتخاب نشود، کارایی و عملکرد لازم و مورد دلخواه را نخواهد داشت، از این در ادامه شما را با نکاتی آشنا می کنیم که مسیر انتخابی شما را آسان می کند.

  • اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید، مکان فضای مورد نظر جهت اجرای نورپردازی است که ارتفاع سقف و سایر عناصر و اتصالات با نوع چراغ خطی هماهنگ باشد، به عنوان مثال اگر مدل توکار را انتخاب کنید باید ارتفاع سقف مکان مورد نظر به اندازه ای باشد که امکان ایجاد سقف کاذب وجود داشته باشد، یا اگر مدل آویز انتخاب شماست، باید بدانید که اجرای این مدل به سقف بلند احتیاج دارد

 

  • دومین مورد در نظر گرفتن اندازه ها و شکل های مختلف چراغ خطی است که متناسب با فضای انتخاب شما، به کار برده می شوند، اشکال هندسی مختلفی از چراغ های لاینی وجود دارند که طیف وسیعی از جلوه ها را ایجاد می کنند، مربع، شش ضلعی، مستطیل، سه راهی، شکل L، مارپیچ، موج، دایره، زیگزاک از اشکال چراغ خطی هستند که نورپردازی های متنوعی را به نمایش می گذارند.

 

  • انتخاب طیف رنگی مناسب جهت نورپردازی هنگام خرید باید در نظر گرفته شود، به عنوان مثال نوری که برای استراحت و یک محیط آرام باید انتخاب شود، نور سفید گرم با شدت کم است.

 

  • بررسی کیفیت اتصالات و پروفیل آلومینیومی، میزان شدت نور ساطع شده و طیف رنگی در دماهای مختلف اهیمت دارد که بعد از ارزیابی این موارد می توانید اقدام به خرید کنید

قیمت چراغ خطی و عوامل تاثیر گذار بر آن

به دلیل وجود شرکت های سازنده چراغ خطی و تنوع بالای مدل های آن، معمولا در بازار با رنج قیمتی مختلفی از این محصولات روشنایی مواجه هستیم که کاربردهای تزئینی یا معماری زیادی دارند.

اما چیزی که در انتخاب و قیمت گذاری این محصولات تاثیرگذار هستند، نکته مهمی است که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • مهم ترین عامل کیفیت مواد اولیه و میزان کیفیت متریال استفاده شده در سیستم روشنایی است
  • میزان شار نور که دارد و اهمیت استفاده از آن در مکان های مختلفی نظیر گاراژ، حیاط، انبار، شرکت ها و باغ ها
  • پایین و مقرون به صرفه بودن مصرف انرژی
  • طول عمر باکیفیت
  • تنوع رنگی و نوع نصب
  • طراحی در ابعاد و اندازه های استاندارد
  • و...

با توجه به موارد گفته شده، اگر قصد نورپردازی به سبک نور خطی را دارید باید متناسب با فضای مورد نظر و سبک دکوراسیون خود، مدل مناسبی را انتخاب کنید که هماهنگ با فضا باشد و بتواند جلوه های نوین و جذابی را ایجاد کنید.

روش های نصب چراغ خطی

با توجه به مدل های مختلف تولید شده چراغ های خطی، هر کدام از نوع نصب متفاوتی برخوردار هستند که برای نصب و اجرا باید در مکان مورد نظر خود قرار گیرند که علاوه بر ایجاد جلوه زیبا و مدرن، نور مناسب محیط را تامین کنند.

در اینجا به نحوه نصب هر کدام از مدل های چراغ خطی می پردازیم:

نصب نور خطی آویز

مدل چراغ خطی آویز برای نصب شدن به سیم های آویزان نیاز دارند تا در اتاق های بزرگ با سقف های بلند بهترین نورپردازی را ارائه دهند، هم چنین از مدل روشنایی آویز برای نورپردازی تاکیدی بر روی میزهای پیشخوان یا پله ها استفاده می شود.

نصب این مدل آویز به دو صورت کابل آویز یا آویز تلسکوپی انجام می گیرد که در حالت اول از کابل فولادی نازک با ارتفاع قابل تنظیم استفاده می شود که با عبور از یک استوانه فلزی، آویزها به سقف نصب می شوند و با اطمینان از توزیع مساوی لامپ ها، نصب پایان می یابد.

در حالت دوم کافی است با توجه به اینکه آویز تلسکوپی از نظر کیفیت و ظرفیت بار مشابه کابل آویز است برای نصب لازم است اتصالات لازم با چراغ ها و سقف انجام گیرد.

نصب نور خطی روکار

زمانی از نور خطی روکار استفاده می شود که فضای محیط کوچک است و نمی توان به شکل توکار چراغ خطی را نصب کرد، بنابراین با نصب مدل خطی روکار بر روی دیوار یا سطح سایر اجسام، نورپردازی به شکل ایده آلی انجام می گیرد.

با استفاده از پیچ و مته می توان چراغ خطی روکار را نصب نمود، به این صورت که ابتدا سوراخ هایی در بدنه لامپ و دیواری که قرار است لامپ روی آن اجرا شود، ایجاد کنید، سپس پیچ را در محل سوراخ محکم کنید، در نهایت با قرار دادن رفلکتور در داخل بدنه و پوشاندن دیفیوزر روی بدنه لامپ، نصب انجام می شود.

نصب نور خطی توکار

برای نصب چراغ خطی توکار ابتدا باید فضایی جهت تعبیه این محصول روشنایی در داخل سطح مورد نظر نظیر دیوار، کف یا سقف ایجاد نمود تا یک منبع نور بی وقفه جهت نورپردازی و زیبایی دکوراسیون ایجاد شود.

با توجه به انعطاف پذیری چراغ های خطی می توان از این محصولات در مکان های مختلف با روش های نصبی متفاوت بهره برد و متناسب با سلیقه و نیاز خود از اندازه، نور، رنگ، روش های کنترل استفاده نمود.

هنگام نصب چراغ خطی توکار معمولا یک سانتی متر لبه به هر طرف چراغ اضافه می شود تا خطای برش در ساختار سقف را به حداقل برساند و به خوبی پوشش دهد.

تفاوت نور خطی روکار با نور خطی توکار

تفاوت اصلی نور خطی روکار با نور خطی توکار در نوع نصب و اجرای آن ها می باشد که در ادامه بیشتر به این دو مورد می پردازیم:

چراغ خطی توکار در داخل سقف های کاذب یا معمولی نصب می شوند که در دو نوع بدون لبه و لبه دار در بازار به فروش می رسند، این مدل نور خطی برای ساختمان های نوساز و در حال بازسازی به کار برده می شود.

چراغ خطی توکار عموما در محیط های تجاری، هتل ها، ساختمان های اداری، رستوران ها و... کاربرد دارد و برای نصب و اجرا و برش سقف کاذب به دست افراد متخصص سپرده شود، بهتر خواهد بود.

چراغ خطی روکار برای محیط هایی با سقف نسبتا بلند کاربرد دارد به گونه ای که به شیوه روکار و بر روی دیوار یا سقف نصب و اجرا می شود.

امکان استفاده از چراغ های نور خطی روکار در انبارها، فضاهای مسکونی، تجاری، اداری، کارگاه ها، خرده فروشی ها، گاراژها و... وجود دارد.

بنابراین با توجه به شرایط محیطی و فضایی که در نظر دارید، می توانید از مدل های جذاب و کاربردی چراغ های خطی یا لاینی روکار و توکار استفاده کنید و فضای شیک و مدرنی به محیط ساختمان ببخشید.

انواع چراغ خطی توکار

چراغ خطی توکار در انواع مختلفی تولید می شود که از نظر ابعاد، اشکال و توان متفاوت هستند و با توجه به نیاز محیط به روشنایی و ویژگی های طراحی محیط در اندازه ها و شکل های متنوع طراحی و تولید می شوند.

 

این مدل پروفیل خطی از لحاظ نصب به دو دسته چراغ سقفی و دیواری تقسیم بندی می شوند و از نظر نحوه نصب دارای دو نوع چراغ خطی توکار لبه دار و چراغ خطی توکار بدون لبه است که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند و از روش های متفاوتی جهت نصب آن ها استفاده می شود که در ادامه به  توضیح آن ها می پردازیم:

چراغ خطی توکار لبه دار

چراغ خطی توکار لبه دار از نمونه های مدل پرفروش توکار است که در ساخت آن از پروفیل اکسترود شده استفاده می شود و از کیفیت بالایی برخوردار است.

ساختار این مدل از نور خطی به گونه ای است که از لبه های برخوردار می باشد و با قرار گرفتن بر روی سقف و دیوار های کاذب در عرض های مختلفی تولید می شود و با استفاده از آن می توان نور را با شدت یکنواختی در محیط پخش کرد.

این مدل توکار با نام چراغ خطی توکار فریم دار نیز شناخته شده است و به راحتی در سقف ها و دیوارها نصب و اجرا می شود و می توان از این مدل طیف رنگی متنوعی از نورپردازی در مکان مورد نظر ایجاد کرد.

چراغ خطی توکار بدون لبه

چراغ توکار بدون لبه مدل دیگر نور خطی توکار است که برخلاف مدل لبه دار بعد از نصب دیده نمی شود و فقط نورپردازی آن قابل مشاهده است که از این مدل به دلیل نورپردازی مدرن و جذابیت های بصری زیبایی که دارد، استقبال بیشتری شده است.

با خرید چراغ خطی توکار بدون لبه و فریم جلوه های ویژه ای با المان های معماری ایجاد کرد و در سقف گچی و کنافی قابل اجرا و نصب می باشد، و از دیگر ویژگی های مناسب این مدل می توان به به قابلیت رنگ پذیری، قابلیت تعویض منابع نور و هماهنگ کامل با معماری ساختمان ها اشاره کرد.

LED های مورد استفاده در نور خطی

LED نور خطی

چراغ های خطی دارای دو مدل از لحاظ لامپ هستند، چراغ های خطی ال ای دی یا چراغ هایی بدون لامپ ال ای دی T5 که باید متناسب با نیاز و هزینه ای که قرار است صرف شود، انتخاب شوند.

استفاده از چراغ های ال ای دی به دلیل طراحی پیشرفته و مدرن و با منبع نوری ال ای دی رایج تر است و خطوط نوری را به بدون انقطاع ساطع و پراکنده می کند.

پخش نوری توسط چراغ های ال ای دی دار به صورت یکنواخت است و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، این محصول در عرض های مختلف در بازار وجود دارند که قبل از نصب به اطلاعات دقیق چراغ نیاز است تا متناسب با فضا، از چراغ های خطی مناسبی استفاده شوند.

به طور کلی منابع نوری که در چراغ های نور خطی استفاده می شوند به صورت ال ای دی های خطی هستند که به صورت 12 ولت و 220 ولت هستند.

منابع نوری که 12 ولت هستند با استفاده از آداپتور برق 220 را به ولت 12 تبدیل کند و ال ای دی هایی که 220 ولت هستند فقط نیاز به اتصال به برق دارند تا نور را کنترل کنند.

نور خطی با اشکال هندسی خاص

چراغ های نور خطی با توجه به مدل های مختلفی که دارد، قابلیت نصب و اجرا به صورت اشکال مختلف هندسی را دارا می باشد و این یکی از ویژگی های جذاب استفاده از چراغ های خطی است.

اشکال هندسی نظیر مثلث، مربع، مستطیل، دایره و شکل های هندسی دیگر به صورت سفارشی برای خریداران که علاقه مند به نورپردازی به سبک نور خطی هستند، فراهم شده است.

به عنوان مثال در مراکز شوروم و فروشگاه ها برای انتقال حس مدرنیته و به روز بودن سبک دکوراسیون داخلی محیط، از چراغ های خطی استفاده می شود.

امروزه نیز در طراحی داخلی شاهد استفاده از نورپردازی اکسپوز با چراغ های خطی و به ویژه چراغ های خطی آویز به صورت نامتقارن یا ایجاد اشکال هندسی مختلف هستیم که با سلیقه و نوع نیازی که کاربر دارد، انتخاب و خریداری می شوند.

اجرای نور خطی به عنوان نور مخفی

نور مخفی نوعی نورپردازی است که منبع تولید نور آن به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست و فقط نوری که از آن ساطع می شود به چشم مخاطب دیده می شود.

امروزه کاربرد نور خطی مخفی بسیار رواج پیدا کرده است و در سقف های کاذب و داخل گچ بری ها و ابزارهای گچی استفاده و اجرا می شود که همانند دیگر نمونه ها از مصرف انرژی پایینی برخوردار است و نور شفاف و یکدستی در محیط پراکنده می کند.

هم چنین از این مدل نورپردازی می توان در زیر کابینت ها و داخل باکس های ام دی اف استفاده کرد و نورپردازی جذابی را برای محیط آشپزخانه و دیگر بخش های ساختمان فراهم کرد.

تولید کننده نور خطی

امروزه به دلیل توجهات و استقبال زیادی که به استفاده از پروفیل های نورخطی شده است، تولیدکنندگان مختلفی در کشور سعی در تولید باکیفیت انواع مدل های خطی دارند که پیدا کردن این تولید کننده ها با تحقیق و جستجو امکان پذیر است.

با خرید از تولید کننده های چراغ نور خطی می توان از خدمات زیر برخوردار شد:

  • حذف واسطه ها و دلالان سودجو

  • قیمت مناسب و منطقی

  • دریافت تضمین و کیفیت محصول

  • خریدی ایمن و لذت بخش

  • درخواست حجم بالایی از محصول و همکاری بلند مدت

با خرید از تولیدکنندگان چراغ نور خطی در کمترین زمان محصول را دریافت خواهید کرد و برای اطمینان از قیمت ارائه شده و اصل بودن محصول و تولید کننده می توانید محصولات روشنایی را با سایر فروشندگان مقایسه کنید.

حذف واسطه های چراغ های نور خطی

با خرید چراغ های نور خطی که از انواع مدل های مختلفی برخوردار است می توانید واسطه ها و دلالان را حذف کنید و مستقیم از شرکت های تولید کننده خریداری نمایید.

امروزه با گسترش اینترنت و فضای مجازی با کمی جستجو و تحقیق می توان شرکت های تولید کننده اصلی چراغ های خطی را پیدا کرد و خرید از واسطه ها و دلالان را کنار گذاشت و با قیمتی منطقی تر محصولات روشنایی را در یافت نمود.

با خرید چراغ های لاینی از تولید کنندگان اصلی، می توان از تخفیفات فروش عمده و پشتیبانی، مشاوره تخصصی استفاده کرد تا با توجه به نوع نیاز کاربرد و شرایط محیطی، مدل مناسبی را پیشنهاد دهند و نورپردازی مناسبی را برای محیط خریدار به ارمغان آورند.

چراغ دکوراتیو خطی

چراغ دکوراتیو خطی

چراغ نور خطی دکوراتیو از محصولات جدید در حوزه نورپردازی است که اشکال مختلفی نظیر رینگی، مستطیلی، مربعی و... دارد و هر کدام در محیط های مختلف قابل نصب و اجرا هستند.

به عنوان مثال چراغ های مستطیلی و مربعی گزینه های ایده آلی برای نورپردازی میزهای کنفرانس است و به صورت روکار، آویز و توکار قابل نصب هستند.

سیستم نورپردازی چراغ های نور خطی به صورت 12 ولتی است که از عمر بیشتر و یکنواختی نور است که در ادامه به انواع چراغ خطی دکوراتیو می پردازیم:

چراغ خطی چوبی از نمونه چراغ های خطی یا لاینی است که از متریال چوب ساخته شده است و برای محیط هایی که طراحی داخلی آن از چوب است، بسیار مناسب و کارآمد است و قابلیت نصب به صورت روکار و آویز را دارا می باشد.

چراغ دکوراتیور مثلثی و مربعی روکار نمونه دیگری از این محصولات روشنایی است که در فضاهایی مانند سقف لابی ها، محیط های ادرای و تجاری رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از چراغ های نور خطی دکوراتیو می توان در طرح ها و نقش های مختلف ساختمانی بهره برد و با توجه به جنس آنها که از آلومینیوم اکسترودی است، می توان با پودر الکترواستاتیک، رنگ دلخواه را بر روی بدنه ایجاد کرد.

و هم چنین با انتخاب این مدل از روشنایی ها زیبایی منحصر به فردی به محیط می بخشد که اگر مدل آویز انتخاب شما باشد، به دلیل ارتفاع مناسبی که دارد، زیبایی فضا را دو چندان می کند.

چراغ خطی کنج

چراغ نور خطی کنج

چراغ خطی کنج از نمونه چراغ های نور خطی است که به صورت 90 درجه و روکار نصب و اجرا می شود و ساختار بدنه آن از جنس آلومینیوم است و ولتاژ ورودی آن 12 ولت است و در سایزهای و طول های استاندارد طراحی و ساخته می شود.

چراغ خطی کنج با دیفیوزر کلیکی ساخته می شود که این امر در افزایش طول عمر ماژول های ال ای دی داخل چراغ تاثیر بسزایی دارد و برای کنج های افقی و عمودی بسیار کاربردی است.

از موارد استفاده از چراغ های نور خطی کنجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نورپردازی کمد دیواری

  • نورپردازی سوپرهای آشپزخانه

  • نورپردازی کابینت های آشپزخانه

  • نورپردازی زیر صفحه کابینت هوایی

تنوع بالای چراغ های خطی سبب شده است که افراد در بخش های مختلف ساختمان متناسب با نیاز و سلیقه خود، نورپردازی خطی داشته باشند تا به فضای خانه و دیگر محیط های دلخواه، زیبایی چشم نوازی را ایجاد نمایند.

تفاوت انواع چراغ های نور خطی

آشنایی با انواع چراغ های نور خطی کاربر را در انتخاب بهترین مدل متناسب با فضای محیط کمک می کند، که این امر به تحقیق و بررسی احتیاج دارد و در صورت نبود زمان کافی می توانید از کارشناسان شرکت نظر در این مورد اطلاعات لازم را کسب نمایید.

انواع چراغ های نور خطی، مدل های متفاوتی دارند که نحوه نصب آن ها فرق دارد ولی چیزی که در این روشنایی های مدرن یکسان است، نحوه نورپردازی آن است که به صورت خطی و یکنواخت است.

در مدل های چراغ خطی روکار به صورت چسبیده به سقف یا دیوارنصب می شوند و مدل های چراغ آویز به صورت آویزان از سقف کاربرد دارند، اما در مدل های چراغ لاینی توکار به صورتی در سقف های معمولی و سقف های کاذب اجرا می شوند که تنها هاله ای از نور قابل مشاهده است و مخاطب سطح چراغ را نمی بیند.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که نورپردازی برایتان اهمیت دارد، لازم است بدانید برای ایجاد حس خوب و جذاب در محیط های آموزشی، اداری و مراکز تجاری باید از المان های روشنایی به طور صحیح و درستی استفاده کنید.

با توجه به شناخت انواع مدل های نور خطی و تفاوت آن ها در نصب و استفاده در شرایط محیطی مختلف می توان علاوه بر ایجاد نور کافی، احساس رفاه و آرامش را در افراد ایجاد نمود.

با این تفاسیر چراغ خطی روکار برای فضاهایی که داری سقف کاذب هستند و معماری اکسپوز که در طراحی ساختمان به کار رفته است، بهترین گزینه مناسب می باشد و گزینه ایده آل برای سقف هایی که ارتفاع زیادی دارند، چراغ نور خطی آویز است که برای تمرکز نور در سطح نهایی مد نظر نظیر میز کار، میز پذیرش، میز کنفرانس و... اهمیت دارد.

چراغ خطی توکار نیز با ایجاد برش در دیوار، سقف و یا سطح مورد نظر، نورپردازی مخفی خواهد داشت که جلوه متفاوت و مدرنی برای فضای ساختمان های مختلف به ارمغان می آورد.

چراغ خطی دفنی نیز نوعی چراغ توکار محسوب می شود که به صورت یک نشانه در کف اجرا می شود و برای استفاده و انتخاب این مدل از چراغ خطی باید دو فاکتور مهم در نظر گرفته شود:

1: توجه به ضریب IP چراغ به این معنا که در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاومت خوبی از خود نشان دهد

2: و مورد دوم توجه به ضریب IK است که میزان مقاومت چراغ های در مقابل ضربه های فیزیکی را نشان میدهد، به این صورت که هر چراغ نورخطی که در کف نصب و اجرا شود باید براساس این ضریب مورد بررسی قرار گیرد.

میزان روشنایی چراغ های نور خطی

ارائه چراغ های ال ای دی خطی متفاوت است و به دو صورت ال ای دی دار یا اس ام دی است که توان و شدت روشنایی مختلفی دارند، و خرید و انتخاب این مدل از نورپردازی ها به فضای مورد نظر جهت اجرا بستگی دارد.

چراغ های نور خطی یا لاینی برای تامین روشنایی و دکوراتیو استفاده می شوند پس توجه به اینکه محصول برای چه کاربردی خریداری می شود، اهمیت دارد.

انواع چراغ خطی براساس شکل ظاهری

انواع چراغ خطی بر اساس شکل ظاهری

با توجه به شناخت کامل از چراغ نور خطی و انواع آن، به انواع آن از نظر ظاهر می پردازیم و باید بدانیم که چراغ های خطی براساس ظاهر در اندازه ها و سایزهای مختلف طراحی و ساخته می شوند.

این محصولات روشنایی مدرن در ابعاد و طول های مورد نظر قابل تهیه هستند و متناسب با دکوراسیون و مکانی که قرار است در آن نصب شود، انتخاب می شود.

معمولا چراغ های خطی یا لاینی در طول های مختلف در بازار موجود هستند و انتخاب آزادانه برای خریداران این روشنایی ها وجود دارد، تنوع ارتفاعی و عرضی این چراغ ها بسیار زیاد است و این خود یکی از ویژگی های اصلی این مدل از روشنایی است.

طول عمر چراغ های نور خطی

اگر از لامپ های غیر استاندارد در چراغ های خطی استفاده شود، دمای ساطع شده از لامپ ها بالاتر از حد معمول خواهد بود و باعث کاهش طول عمر لامپ و چراغ می شود.

بنابراین باید منبع نوری که برای چراغ های نور خطی استفاده می شود از بخشی به نام هیت سینک برخوردار باشد که به تبادل گرمایی و خنک شدن لامپ کمک کند.

در چراغ های ال ای دی خطی معمولا از بدنه آلومینیومی اکسترود شده در ساخت و تولید آن ها استفاده می کنند که وظیفه تبادل حرارتی را به عهده دارند، پس هنگام خرید محصولات روشنایی خطی، مدل مناسبی را انتخاب کنید که طول عمر بالایی داشته باشند و تبادل حرارتی را به خوبی انجام دهند.

به طور کلی انواع چراغ های ال ای دی خطی از بدنه آلومینیومی برخوردار هستند که با داشتن ضریب انتقال حرارتی و بخشی که سطح ال ای دی را می پوشاند، به پراکندگی یکنواخت نور و بدون ایجاد خیرگی کمک می کند.

چراغ های نور خطی به دلیل ویژگی ها برتری که نسبت به دیگر روشنایی ها دارند، برای محیط های مختلف از قبیل فضاهای اداری، تجاری، آموزشی، هتل ها، فروشگاه ها، بانک ها و... کاربرد دارد.

هم چنین با استفاده از این روشنایی ها با طول عمر بالا می توانید به صورت خطی و پشت سرهم نصب آن ها انجام دهید و نورپردازی یکنواختی را در فضاهای دلخواه ایجاد کنید.

به دلیل قابلیت پوشانندگی رنگ پودری روی بدنه چراغ های خطی، می توان متناسب با سلیقه خود و هماهنگ با محیط مد نظر، رنگ مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید.

تاثیر نور خطی بر سلامت و عملکرد انسان

تاثیر نور خطی بر سلامت انسان

نورپردازی با استفاده از چراغ های نور خطی تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان دارد و در صورت نامناسب بودن پردازش نور علاوه بر ایجاد حس خستگی، سردرد، خواب آلودگی را ایجاد می کند و کارایی افراد در طولانی مدت را کاهش می دهد.

بنابراین با استفاده از چراغ های نور خطی علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان دارد، بلکه باعث ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت های روزانه می شود.

از آن جایی که بهترین نور برای افراد نور طبیعی است باید با توجه به شرایط امروزی و ساخت آپارتمانی های متفاوت، امکان نرسیدن نور کافی به خانه و افراد ممکن است تا حدودی کاهش یابد، از این رو استفاده از چراغ های خطی می توان نور خطی متعادلی را در محیط ایجاد کرد.

برای بهره وری بیشتر از نور می بایست از نور طبیعی و نور مصنوعی به بهترین شکل و در کنار هم استفاده کرد.

فاصله زمانی بین تولید و نصب چراغ تا سفارش آن

در ایران شرکت های فعال زیادی هستند که به صورت خود مختار در راستای تامین نیاز جامعه و تولید چراغ های خطی مشغول به فعالیت هستند و نگرانی های خریداران و کارفرمایانی که به محصولات روشنایی به صورت تک و عمده نیاز دارند را برطرف نموده است.

تولید کنندگان داخلی در کمترین زمان، فاصله تحویل نهایی چراغ براساس پروژه های درخواستی را به حداقل می رسانند تا کاربران از سیستم نورپردازی دلخواه شان، بهره لازم را ببرند.

بنابراین علاوه بر خریداران و کارفرمایان، یکی از نکات مهم برای سازندگان ساختمانی، طراحان، فعالان معماری و دکوراسیون، کوتاه کردن فاصله زمانی بین سفارش چراغ های نور خطی تا دریافت و نصب آن ها است.

تعمیر و نگهداری چراغ های نور خطی

اگر در محیط کار و خانه از لامپ های خطی قدیمی و سنتی و یا ریسه های ال ای دی استفاده می کنید در صورت بروز مشکل و تعمیر و نگهداری، می بایست کل منبع نور و در بعضی مواقع چراغ به صورت کامل تعویض کنید.

اما امروزه با پبشرفت تکنولوژی و صنعت، نورپردازی های مدرن با تجهیزات و امکانات با کیفیتی طراحی و تولید شده اند که در صورت بروز مشکل، تنها قسمت آسیب دیده و یا سوخته را می توان تعویض کرد و بدین ترتیب هزینه تعمیرات و نگهداری به صورت ویژه ای کاهش می یابد.

بنابراین به راحتی در چراغ های خطی در صورت سوختن هر ماژول می توان بدون کمک ابزار تنها با پیچ گوشتی از بدنه رفلکتور جدا کرد و با یک نمونه سالم و جدید جایگزین کرد.

در خصوص سایر قطعات چراغ نور خطی همین موضوع صدق می کند و هر قسمت حتی درایور چراغ به راحتی قابل جدا سازی و تعویض است.

هوشمند سازی چراغ های نور خطی

با توجه به کاربردهای ویژه ای که در چراغ های خطی وجود دارند، امکان هوشمند سازی برای اجرای نورپردازی به سبک نوین را هموار می کند، به این صورت که می توان با یک سنسور سه گانه حضور، حرکت و تطابق نور را به ترتیب زیر انجام داد:

  • با در نظر گرفتن نور طبیعی، نور محیط به صورت خودکار تنظیم می شود

  • قابلیت روشن شدن چراغ ها با تشخیص حضور افراد

  • خاموشی چراغ ها در یک فاصله زمانی تعیین شده پس از ترک محیط

  • تنظیم میزان روشنایی محیط به وسیله ریموت کنترل

  • عملکرد مجزای چراغ ها

هم چنین پروفیل های نور خطی امکان وصل شدن به سیستم هوشمند با پروتکل دالی جهت کنترل از راه دور را دارا می باشد، به گونه ای که تماشای تلویزیون، مطالعه، تعریف سناریوهای مختلف از جمله کنفرانس، مهمان و...را توسط تلفن و از راه دور را امکان پذیر می کند.

ایده های خلاقانه با چراغ لاینی توکار

ایده خلاق با چراغ لاینی توکار

چراغ خطی توکار یکی از مدل های پرکابرد نورپردازی خطی است که با کمک این مدل می توان ایده های خلاقانه ای جهت روشنایی و تزئین محیط استفاده کرد:

  • استفاده و اجرا در اتاق نشیمن برای ایجاد فضایی آرامش بخش و بزرگ نشان دادن محیط

  • قابل استفاده و اجرا بر روی دیوار و در امتداد چراغ های خطی سقف و ایجاد یک فضایی مدرن و شیک

  • اجرا در اشکال هندسی مختلف مثلا مستطیل و L شکل و بکارگیری در فضاهای اداری با توجه به نوع معماری و چیدمان وسایل

  • استفاده در راهروهای فضاهای اداری و تجاری جهت تامین نور

بهره گیری از چراغ خطی توکار گستره وسیعی دارد و در بیشتر مکان های آموزشی، هتل ها، اقامتگاه ها، فروشگاه ها و... علاوه بر تامین نور اصلی فضاها، جلوه مدرنی به فضا می بخشد.

ایده های نورپردازی با چراغ خطی آویز

ایده های نور پردازی با چراغ خطی آویز

چراغ نور خطی آویز از نمونه های جذاب روشنایی های خطی است که با استفاده از این مدل می توان نورپردازی های مدرنی را ایجاد کرد، در اینجا به چند نمونه از ایده های نورپردازی مدل آویز اشاره می کنیم:

  • استفاده در بالای میز غذاخوری جهت تامین نور و به عنوان یک المان نوری جهت ایجاد یک حس زیبا و دلنشین

  • استفاده برای سقف هایی با ارتفاع زیاد می توان ارتفاع مدل خطی را متناسب با سلیقه دلخواه خود تنظیم کرد که علاوه بر ایجاد حس معلق بودن، شدت نور و روشنایی را افزایش داد

  • استفاده از چراغ خطی دو طرفه به صورت آویز با نور غیر مستقیم یک حس مدرنیته و بسیار زیبایی به فضا می بخشد

اگر مدل آویز خطی انتخاب شما جهت نورپردازی است، علاوه بر ایده های ذکر شده می توانید ایده های شخصی خود را با کارشناسان شرکت مورد نظرتان در میان گذارید و نورپردازی دلخواه را در فضای اداری، مسکونی و... را ایجاد نمایید.

اهمیت روشنایی و نورپردازی در داخل ساختمان

اهمیت نور در فضای داخلی ساختمان

برای درک محیط اطراف و ارتباط برقرار کردن، به نور احتیاج داریم که این نور طی سال های متمادی به شکل آشکار بر عملکرد و افکار ما انسان ها تاثیر گذاشته است.

در عصر حاضر نیاز به نور بیش از قدیم احساس می شود و اهمیت در رفع نیازهای اول دو چندان شده است که در صورت نبود و کمبود آن در جامعه طبق گفته روان شناسان سبب بسیاری از ناراحتی ها و پرخاشگری ها می شود.

نیاز به نور به مکان و نوع نیاز افراد بستگی دارد به عنوان مثال میزان روشنایی که برای یک محیط مسکونی و خانه استفاده می شود بسیار متفاوت تر از روشنایی مورد نیاز در مکان اداری لازم است و همین میزان شدت نور در مکان های مختلف تاثیرات فراوانی در عملکرد انسان دارد.

اهمیت روشنایی به اندازه ای اهمیت دارد که به گفته یکی از معماران حرفه ای ( لویی کان) طرح نور و استفاده متناسب از المان های نوری به عنوان بخشی از یک کار معماری در نظر گرفته می شود.

بنابراین در طراحی معماری، عناصر نوری و چراغ ها باید یک ترکیب متناسبی داشته باشند که ارتباط مابین خود و دیگر متریال های ساختمانی را داشته باشند، بر این اساس سه اصل مهم در طراحی نورپردازی و طرح های روشنایی مانند نور خطی باید در نظر گرفته شوند:

  • ایجاد نمود بصری مناسب برای ناظرین

  • ایجاد آرامش بصری برای ساکنان ساختمان ها

  • ایجاد کارایی بصری برای ساکنان

از طرف دیگر در طراحی روشنایی ها به نورپردازی ها باید به دو اصل مهم زیر نیز توجه شود:

  • اصول و مبانی روشنایی از نظر مهندسی نظیر مشخصات الکتریکی و فیزیکی، نوع چراغ، دمای رنگ فضای مورد نظر، میزان نور لازم و...)

  • اصول نورپردازی از لحاظ زیبایی شناختی نظیر ترکیب، تناسب و ارتباط عناصر نوری و چراغ ها با یکدیگر و دیگر متریال های موجود

بهره گیری از دو اصول بالا یک اثر هنری را به وجود می آورد که امروزه چراغ های نور خطی با طراحی ساخت مدرن و استاندارد، یک نمای زیبا و جلوه هنری به ارمغان آورده است.

خرید اینترنتی چراغ لاینی یا خطی

امروزه با گسترش فناوری و توسعه مخابراتی، استفاده از شبکه های گسترده اینترنتی برای تمامی افراد قابل دسترس می باشد و با استفاده از اینترنت می توانند نه تنها آگاهی خود را در زمینه های مختلف به ویژه چراغ های خطی افزایش دهند بلکه می توانند خرید خود را تکمیل و ثبت کنند.

خرید نور خطی مدرن به دو صورت برای افراد امکان پذیر است:

1: حضوری

2: اینترنتی

تمامی افراد می توانند به صورت حضوری به شرکت مورد نظر مراجعه کنند و پس از ذکر نیاز و شرایط محیطی، نوع مدل نور خطی را در ابعاد و سایزهای مختلف سفارش دهند و تمامی سوالات خود را از کارشناسان حاضر دریافت کنند.

انتخاب گزینه اینترتی نیز یکی از سریع ترین راه ها است که در زمان شما صرفه جویی و سرعت خرید کالا را افزایش می دهد و در صورت انتخاب مناسب و درست چراغ های خطی می توانید با کارشناسان و مشاوران شرکت مورد نظر تماس برقرار کنید.

جمع بندی

چراغ های نور خطی به عنوان یکی از شیک ترین و مدرن ترین نورپردازی های عصر حاضر است که نسبت به نمونه های قدیم و سنتی از بازده نوری، شار نوری بیشتری برخوردار هستند و مصرف انرژی پایینی دارند.

در گذشته از این مدل چراغ ها تنها در مکان های محدودی نظیر دفاتر رسمی و خرده فروشی ها استفاده می شد در صورتی که در دنیای امروز، نورپردازی در طراحی دکوراسیون های داخلی اهمیت بالایی دارد و زیبایی یکی از فاکتورهای اصلی استفاده از این محصولات روشنایی مدرن است و امروزه در مکان های مختلفی نظیر کافه ها، رستوران ها، لابی هتل ها، استودیوهای هنری، و... استفاده می شود.

این مدل چراغ ها به دلیل انعطاف پذیری مناسبی که دارند، امکان طراحی نمونه های مختلف و اشکال هندسی متنوعی را فراهم می کند که با توجه به نوع نیاز و سلیقه کاربر قابل اجرا می باشند.

چراغ های نور خطی از لحاظ نصب به 3 مدل توکار، آویز و روکار دسته بندی می شوند که جهت فضای مناسبی کاربرد دارند.

در این مقاله تلاش کردیم به تمامی موارد مرتبط با چراغ های خطی و لاینی بپردازیم و راهنمایی های لازم جهت انتخاب و شرایط را مورد بررسی قرار دهیم، چیزی که اهمیت دارد، نوع نیاز شما و فضایی که در نظر دارید، است که اگر با راهنمایی و مشاوره شرکت مورد نظر همراه شود، به بهترین نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

سوالات متداول

در ادامه به تشریح سوالات متداولی می پردازیم که ممکن است سوال شما عزیزان نیز باشد.

در انتخاب چراغ خطی به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر انتخاب شما برای روشنایی دکوراسیون محیط مورد نظرتان، نورپردازی خطی است باید قبل از خرید متناسب با نوع نیاز و کاربری محیط علاوه بر نحوه نصب آن به شار نوری، عدم نفوذ رطوبت و گرد و غبار، رنگ نور، طول عمر توجه لازم داشت.

آیا توجه به ابعاد نور خطی و نوع نصب آن هنگام خرید اهمیت دارد؟

چراغ های نور خطی در عرض های مختلفی طراحی و ساخته می شوند که قبل از عملیات اجرایی لازم است خریدار اطلاعات فنی دقیق چراغ را داشته باشد تا با در نظر گرفتن فضای لازم برای محصول، مدل چراغ خطی را انتخاب و متناسب با آن نصب لاین خطی را انجام دهد.

چرا چراغ خطی را برای نورپردازی انتخاب کنیم؟

چراغ خطی یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین روشنایی های عصر مدرن است که قابلیت اجرا و نورپردازی در محیط های داخلی و خارجی با میزان شدت نور دلخواه را دارا می باشد و انتخاب آزادانه ای برای خریداران فراهم نموده تا با ایده های خلاق خود مدل های نورپردازی خطی نوینی را نصب و اجرا کنند.

هم چنین دلیل توجه زیاد و انتخاب چراغ نور خطی به دلیل مزیت هایی نظیر عملکرد عالی، زیبا شناسی، دمای رنگ مناسب است.

چراغ های خطی یا لاینی در چه مکان هایی کاربرد دارند؟

مکان های استفاده نور خطی

در گذشته از نورپردازی های خطی محدود به استفاده در فضاهای تجاری مانند خرده فروشی ها و دفاتر بوده است اما امروزه استفاده از این محصولات به صورت گسترده ای در جریان است که از جمله مکان هایی که قابلیت استفاده از این محصولات مدرن را دارند به شرح زیر است:

فضاهای اداری، نورپردازی تجاری، طراحی نور فروشگاه ها، فضاهای آموزشی، بانک ها، هتل ها، کافه ها، رستوران ها، املاک مسکونی و...

مزیت استفاده از چراغ خطی نوری نسبت به سیستم های روشنایی سنتی چیست؟

چراغ های خطی نسبت به سیستم های روشنایی سنتی از مزیت های خوبی برخوردار هستند که در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم؟

  • بازده نوری بالاتر

  • شار نوری بیشتر

  • طول عمر و دوام بالا

  • مصرف انرژی پایین

  • ارائه نور یکنواخت و یکدست به محیط

دلیل گستردگی استفاده از نورپردازی خطی یا لاینی چیست؟

چراغ های نور خطی به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، قابلیت استفاده در انواع مکان های مختلف را دارا می باشد و هم چنین عملکرد عالی، هزینه های کمتر و طراحی جذاب از نظر زیبایی شناختی با طیف رنگی گسترده دلیل این محبوبیت شده است.

چراغ های خطی آویز در چه مکان هایی کاربرد دارند؟

چراغ های لاینی آویز را می توان برای مکان هایی که سقف بلند دارند و ارتفاع زیاد بین سقف و کف به روشنایی بیشتر نیاز دارد، به کار برد، با این مدل محصول می توان فاصله میان سقف و کف را کاهش داد و هزینه های نورپردازی را نیز کمتر کرد.

چراغ های خطی چند مدل را شامل می شود؟

نور خطی مدرن مدل های مختلفی دارد که برای تمامی بخش های ساختمان قابل استفاده باشد و با سلیقه ها و نیازهای کاربر هماهنگ و هم راستا باشد، از این رو مدل های روکار، توکار، آویز و دفنی از نمونه های رایج چراغ های خطی است.

آیا چراغ های نور خطی تنها برای استفاده در فضای آشپزخانه به کار می رود؟

خیر، چراغ های خطی از تنوع بالایی برخوردار هستند و برای ایجاد لاین های نوری و مسیرهای روشنایی علاوه بر فضای آشپزخانه در نمای خارجی ساختمان ها، بالکن ها، اتاق خواب، اتاق نشیمن و ... استفاده می شود.

از چه نوع نورپردازی در چراغ های دکوراتیو خطی استفاده می شود؟

در این محصولات روشنایی از سیستم 12 ولتی استفاده می شود، چرا که علاوه بر طول عمر بالا از نور یکدستی برخوردار هستند.

چراغ های نور خطی دکوراتیو را در چه حالت های می توانیم اجرا کنیم؟

چراغ های دکوراتیو را می توان در حالت های آویز، روکار و توکار اجرا کرد.

چراغ خطی را از کجا سفارش دهیم؟

چراغ خطی رااز کجا سفارش دهیم

چراغ های خطی امروزه در بازارهای مختلف به روش های گوناگونی به فروش می رسد که خریداران و مشتریان به صورت حضوری و غیر حضوری می توانند انواع مدل های چراغ نور خطی را با کیفیت های متنوع و دلخواه خود سفارش دهند.

چگونه متناسب با فضای کاری یا مسکونی خود چراغ خطی مناسب را به صورت آنلاین سفارش دهیم؟

برای سفارش خطی به صورت آنلاین، پس از انتخاب شرکت معتبر مورد نظر می توان نقشه فضای مورد نظر را برای تولیدکنندگان ارسال کنند تا پس از تعیین ابعاد نهایی چراغ، جهت تولید و نصب آن اقدام شود.

برای نور پردازی اداری توسط نورهای خطی توجه به چه پارامترهایی لازم است؟

از پارامترهایی که برای نورپردازی توسط نورهای خطی باید رعایت کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع استفاده از پروفیل

  • هماهنگی نورپردازی

  • عرض پروفیل

  • محل استفاده

  • رنگ نور