قرنیز نوری یکی از اجزای طراحی داخلی است که علیرغم ابعاد کوچک تاثیر زیادی در چیدمان داخلی دارد. کاربری‌های مختلف این عنصر سبب می‌شود که انواع متنوعی داشته باشد.  قرنیزهای رایج در بازار شامل قرنیز سرامیکی، چوبی، ام دی اف و سنگی می‌باشد. نوع جدیدی از قرنیز وجود دارد که فواید بیشتری نسبت به قرنیزهای قدیمی دارد.

نسل جدید قرنیزها به قرنیز نوری معروف هستند. این قرنیز جلوه بسیار متفاوتی نسبت به قرنیزهای معمولی دارد. قرنیزها بین دیوار و کف نصب می‌شوند. هرچند باریک و کوچک هستند اما نقش موثری در ساختمان سازی و زیبایی دارند. قرنیز نوری به دلیل اضافه شدن نور، تغییر زیادی در نمای درون ساختمان ایجاد می‌کند.

نصب قرنیزهای قدیمی در ساختمان بیشتر به دلیل حفاظت از کف و دیوار انجام می‌شد اما در نسل نوین قرنیز نوری بیشتر جنبه زیبایی این محصول مد نظر است. استفاده از عنصر دکوراتیو نور در این محصول کارآیی آن را افزایش داده است.

میزان نوردهی قرنیزهای نوری آلومینیومی

قرنیز نوری یک عنصر دکوراتیو

قرنیز نوری آلومینیومی به صورت توکار و روکار در بازار موجود می‌باشد. منبع نور در این محصول نیز لامپ‌های ال ای دی نواری می‌باشد. اغلب در این قرنیزها از لامپ‌هایی استفاده می‌شود که ولتاژ مصرفی آن‌ها ۲۴، ۱۲ و ۲۲۰ می‌باشد. ولتاژهای ۲۴ و ۱۲ ولت برای نصب نیاز به ترانس دارند ولی لامپ ۲۲۰ ولت نیاز به ترانس ندارد.

هرچند استفاده از لامپ‌های ۲۲۰ ولت آسان تر است اما خالی از اشکال نیز نیستند. یکی از اشکالات این لامپ‌ها مصرف برق بالای آن‌ها و تولید گرمای بسیار بالا هنگام استفاده است و مشکل دیگر احتمال برق گرفتگی چراغ‌های ۲۲۰ ولت می باشد . بازده نوری لامپ‌های ال ای دی بین ۲۰ تا ۲۵ لومن قرار دارد؛ بنابراین اگر در نوار ال ای دی تراکم ۱۲۰ در هر متر باشد میزان نوردهی ۳۰۰۰ لومن است که عدد فوق العاده‌ای است.

نحوه نصب قرنیز نوری آلومینیومی

قرنیز نوری که سطح مقطع متفاوتی دارد به هر دو شیوه توکار و روکار قابل اجرا می‌باشد. در روش توکار فضایی در داخل دیوار ایجاد می‌شود و قرنیز در داخل این فضا قرار می‌گیرد؛ به طوری که سطحی مماس با دیوار داشته باشد. سطح مقطع قرنیزها باعث می‌شود که به راحتی در این فضاهای خالی قرار بگیرند.

قرنیز را از طریق چسب می‌توانید نصب کنید که بهتر است از چسب آکواریوم یا چسب ۱۲۳ برای این کار استفاده کنید. نوع دیگری از قرنیز وجود دارد که باید برای نصب آن از فنر استفاده کنید. این نوع قرنیز شیارهایی دارد که فنر در داخل این شیارها قرار می‌گیرد و به این ترتیب می‌توانید آن را نصب کنید.

نوع دیگری از قرنیز نوری آلومینیومی وجود دارد که به وسیله پیچ نصب می‌شود.

قرنیز نور مخفی چه ویژگی‌هایی دارد؟

این قرنیز بخش تحتانی را روشن می‌کند که این نورپردازی می‌تواند به صورت لامپ‌هایی انجام شود که با فاصله از یکدیگر قرار دارند و یا این که به شکل سراسری در پشت قرنیز قرار دارند. در محیط‌هایی که لازم است قسمت پایین دیوار روشن باشد این قرنیزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پشت قرنیزها محفظه‌هایی برای عبور سیم لامپ‌ها و سایر اجزا وجود دارد.

فواید قرنیز نوری

قرنیز نوری یک عنصر دکوراتیو

قرنیزهای نوری که منبع تغذیه آن‌ها لامپ‌های ال ای دی هستند مزایایی دارند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دیوار را از آسیب‌های احتمالی حفظ می‌کند. در شست و شوی کف ساختمان ممکن است آب به دیوار نفوذ کند که این محصول مانع نفوذ رطوبت به دیوار می‌شود.
  • در زمان جابه‌جایی وسایل و اسباب کشی ممکن است به دیوار آسیب برسد و قرنیز مانع وارد شدن ضربه به دیوار می‌شود و از برخورد اشیا جلوگیری می‌کند.
  • به کاربردن قرنیز نوری در دیوار هماهنگی را زیاد می‌کند و فضایی مدرن و لوکس ایجاد می‌کند.
  • برای داشتن نور پردازی در بالای دیوار می‌توانید از قرنیز سقفی نور مخفی استفاده کنید.
  • برای نظم بخشیدن به محیط داخلی ساختمان و جمع کردن سیم‌ها از گوشه و کنار، قرنیز نوری یک راه‌ حل مناسب است. علاوه بر این که می توانید از محفظه‌هایی که در پشت قرنیز‌های نوری وجود دارد برای جمع کردن سیم‌ها استفاده کنید مانع آسیب رسیدن به افراد در اثر گیر کردن پا می‌شود.
  • تاریک بودن مکان‌هایی مانند انباری و پارکینگ می‌تواند مشکل ساز باشد. برای حل این مشکل می‌توانید در پایین دیوار قرنیز نوری نصب کنید تا در این مکان‌ها همواره  نور ملایمی داشته باشید. همچنین در محل‌هایی مانند سینما که نیازی به روشنایی کل سالن نیست داشتن نور در قسمت پایین دیوار اهمیت زیادی دارد. این محصول برق کمی را مصرف می‌کند بنابراین هزینه مصرف انرژی شما کاهش پیدا می‌کند.
  • اگر در نوع رنگ قرنیز و طراحی آن دقت کنید می‌توانید با نصب این محصول در پایین دیوار محیط جذابی ایجاد کنید. وجود نور ملایم و رنگی در قسمت تحتانی دیوار فضای لوکسی خلق می‌کند.
  • نصب قرنیز کار آسانی است و به سادگی انجام می‌شود؛ اما روش نصب در نوع روکار و توکار متفاوت است. به طور کلی برای اجرای قرنیز نوری آلومینیومی باید از پیچ، چسب آکواریوم و فنر استفاده کرد.
  • اگر می‌خواهید در کنج و گوشه دیوار ویا زیر کابینت‌ها فضایی زیبا ایجاد کنید می‌توانید از قرنیزهایی که برای این منظور تولید شده‌اند استفاده کنید این قرنیزها ظاهر خاصی دارند و به قرنیز اسکوتی معروف هستند.
  • همان طور که اشاره شد با توجه به نیاز بازار قرنیزهای متنوعی تولید می‌شود. نوعی قرنیز تولید شده است که ضد آب می‌‌باشد و می‌توانید در استخرها و مکان‌های مشابه از آن استفاده کنید.
  • نوع دیگری از قرنیز آلومینیومی وجود دارد که به اندازه کنف ارتفاع دارد و می‌توانید آن را در کنف قرار دهید به این وسیله شما می‌توانید یک نورپردازی کم هزینه داشته باشید.

در زمان خرید قرنیز نوری، به جنس قرنیز نوری توجه کنید . برای داشتن قرنیز نور مخفی استفاده از جنس پی وی سی و یا ام دی اف کارآیی لازم را نخواهد داشت ؛ اما قرنیزهایی که از آلومینیوم ساخته شده‌اند در شرایط محیطی مختلف مقاوم تر هستند و در برابر رطوبت و ضربه نیز دوام بیشتری دارند همچنین در نمای داخلی ساختمان فضای زیباتری ایجاد می‌کنند.

سخن آخر

قرنیز نوری یک عنصر دکوراتیو

قرنیز نوری یک عنصر مفید و لازم در همه مکان‌هایی است که نیاز به نور همیشگی و ملایم در پایین دیوار دارند . بیمارستان‌ها و سالن‌های دراز و طولانی از جمله این مکان‌ها هستند .

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این محصول و آشنایی با محصولات دیگر به بخش محصولات  شرکت پاخور مراجعه کنید و یا این‌ که با واحد فروش تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ای رایگان همکاران ما استفاده کنید.

درباره ما

شرکت تولیدی پاخور با بیش از ده سال سابقه ی درخشان در راستای تولید انواع پادری آلومینیومی ،انواع پروفیل های نور خطی ،  انواع ترمز پله ، پروفیل های دکوراتیو و  محصولات ایمنی پارکینگ همواره در همراهی شما عزیزان پیشگام بوده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات شرکت تولیدی پاخور می توانید به بخش محصولات و یا خرید از فروشگاه اینترنتی آنلاین مراجعه فرماید .