نور خطی سقف در واقع چراغ‌هایی هستند که شکل خطی دارند. نور خطی سقف ، چراغ خطی است که در سقف نصب می‌شود. این چراغ  به شکل توکار، روکار یا آویز در سقف قرار می‌گیرد.

تاریخچه نور خطی سقف

نور خطی سقف (قسمت اول )

در سال‌های بسیار دور چیزی با عنوان نور خطی سقف در معماری وجود نداشت  و این موضوع روشنایی بعضی از مکان‌ها را با مشکل مواجه می‌کرد. به طور مثال برای روشنایی سالن‌ها و انبارهای طولانی راه حلی وجود نداشت. در بیشتر موارد برای روشن کردن این فضاها از لامپ رشته‌ای بزرگ استفاده می‌کردند اما کارآیی زیادی نداشت.

در سال ۱۹۵۰ اولین بار از نور خطی در مکان صنعتی استفاده شد منبع این نور لامپ فلورسنت بود. به مرور زمان از این نور در مکان‌های تجاری، کارگاه‌ها و خرده فروشی‌ها استفاده شد. در سال ۲۰۰۰ با تولید لامپ ال ای دی ، نورپردازی خطی بسیار متحول شد. با ورود لامپ ال ای دی به سیستم‌های نورپردازی، کیفیت ابزار روشنایی ارتقا پیدا کرد.

در حال حاضر نورپردازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با قابلیت تنطیم نور و ویژگی‌های ممتاز دیگر در دسترس است.

نورخطی سقف توکار

نور خطی سقف توکار در محیط‌هایی که دارای سقف کاذب هستند اجرا می‌شود. در سقف‌های کاذب شیارهایی متناسب با اندازه چراغ ایجاد می کنند تا بتوانند چراغ‌ها را در داخل آن‌ها قرار دهند. این چراغ‌ها طوری در داخل شیارها قرار می‌گیرند که فریم آن‌ها قابل مشاهده نباشد. اگر نصب به درستی انجام شود محل نصب و نور یکسان خواهد بود. در نور خطی سقف توکار، چراغ‌ها به شکلی در سقف کاذب قرار می‌گیرند که هیچ بیرون زدگی وجود نداشته باشد.

  • با استفاده از چراغ خطی می‌توانید نورپردازی منحنی ، کروی و مستقیم متناسب با چیدمان و طراحی داخلی ساختمان انجام دهید؛ بنابراین این چراغ‌ها، به طراح آزادی عمل بسیار برای انتخاب سبک نورپردازی می‌دهند.

 به طور مثال در مراکز خرید و فروشگاه‌ها که از نور خطی سقف استفاده می‌کنند چنانچه ادامه این نور خطی از دیوار عبور کند طرحی L مانند به وجود می‌آید. این کار فضایی مدرن همراه با جذابیت بصری ایجاد می‌کند. نور خطی در مکان‌های مختلف اداری، تجاری و مسکونی و هر مکان دیگر که شرایط لازم برای چراغ توکار را داشته باشد قابل اجرا است‌.

نور خطی سقف روکار

نور خطی سقف روکار در محیطی استفاده می‌شود که سقف کاذب ندارد پس از پایان یافتن نازک کاری ساختمان چراغ خطی روی سقف نصب می‌شود. بهتر است از این نوع نورپردازی در سقف‌های با ارتفاع کوتاه استفاده شود. با پیشرفت تکنولوژی، تنوع طرح‌های نور خطی افزایش یافته است. با استفاده از نور خطی سقف می‌توانید چیدمان داخلی ساختمان را بهبود دهید. استفاده از نور خطی سقف در اغلب موارد در مکان‌های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال در کافه تریا استفاده از نورخطی سقف فضایی آرام و دلپذیر در ملاقات رسمی و غیر رسمی فراهم می‌کند.

نورخطی سقف آویز

در نور خطی سقف آویز، چراغ‌ها توسط دو طناب از سقف معلق شده‌اند این طناب‌ها برای نگه‌ داری یک چراغ بلند استفاده می‌شوند. یکی از فواید چراغ آویز قابلیت تنظیم ارتفاع در فضای مورد نظر است. سبک نورپردازی به شیوه چراغ آویز طرفداران زیادی دارد. با کم و زیاد کردن ارتفاع چراغ می‌توانید شدت نور را تنظیم کنید. چراغ معلق جلوه بصری خاصی به محیط می‌دهد.

اجزای تشکیل دهنده نور خطی سقف

نور خطی سقف (قسمت اول )

نور خطی سقف خیلی سریع به یک سیستم نورپردازی محبوب در فضاهای مختلف تبدیل شد. زیرا سبک روشنایی ساده و جذابی دارد که انرژی کمی مصرف می‌کند. چراغ خطی دارای محفظه‌ای از پروفیل آلومینیوم است که ظاهر آن ساده و زیبا است و نسبت به خوردگی مقاوم است و نصب چراغ را آسان می‌کند. سطح لامپ، دمای زیاد را می‌تواند تحمل کند. هیت سینکی که در داخل پروفیل آلومینیومی قرار دارد گرمای چراغ را دفع می‌کند. یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده چراغ خطی تخته‌ای است که چراغ را نگه می‌دارد. جریان برق نیز به وسیله درایور کنترل می‌شود. نور تولید شده توسط چراغ از طریق دیفیوزر پخش می‌شود. این موارد بخش‌های تشکیل دهنده چراغ خطی هستند.

دلیل محبوبیت نور خطی سقف

  • یکی از مهم ترین علت‌های محبوبیت نور خطی سقف روشن کردن محیط است. همچنین به دلیل استفاده از اصول زیبایی شناسی در طراحی آن، زیبایی خاصی در فضای داخلی ساختمان ایجاد می‌کند؛ بنابراین علاوه بر روشنایی، زیبایی مدرن و شیک به محیط شما هدیه می‌دهد.
  •  دلیل دیگر این است که این محصول قابلیت شخصی سازی دارد و می‌توانید برای هماهنگ شدن با طرح دکوراسیون، طراحی چراغ خطی را تغییر دهید.
  • دلیل دیگر محبوبیت روز افزون نور خطی سقف، بهینه کردن مصرف انرژی است. یکی از فواید اصلی تکنولوژی ال ای دی کاهش مصرف انرژی است. با استفاده از نور خطی علیرغم مصرف کم برق نسبت به لامپ‌های دیگر، شما روشنایی یکسانی دریافت می‌کنید. همچنین هزینه های شما نیز کاهش می‌یابد.
  • دلیل دیگر دوام بالای این سبک نورپردازی است که مدت زمان زیادی با شما همراهی می‌کند.
  • یکی دیگر از فواید استفاده از نور خطی قابلیت تنظیم شدت نور است. در نورپردازی خطی می‌توانید متناسب با چیدمان ساختمان شدت نور و دمای رنگ نور را تغییر دهید.

نکات مهم خرید نور خطی سقف

اولین موضوعی که در مورد نور خطی سقف و در هنگام خرید چراغ خطی باید مد نظر داشته باشید محیط مورد نظر است. شرایط و ارتفاع سقف را بررسی کنید. بلندی سقف باید به اندازه‌ای باشد که ایجاد سقف کاذب امکان پذیر باشد. همچنین توجه داشته باشید که نور خطی آویز در مکانی که ارتفاع سقف زیاد باشد ممکن است.

سایز وشکل چراغ خطی نیز مهم است. این چراغ‌ها شکل‌های متنوعی مانند مستطیل، شش ضلعی، مارپیچ، L شکل، مربع و غیره دارند. بنابراین با بررسی شرایط محیطی، شکل مورد نظر را انتخاب کنید.

سخن آخر

نور خطی سقف (قسمت اول )

نور خطی سقف یکی از شیوه‌های مدرن برای نورپردازی است که نه تنها روشنایی محیط را تامین می‌کند بلکه با تکیه بر اصول علمی و زیبایی شناسی بسیاری از معایب سیستم‌های روشنایی قدیمی را برطرف می‌کند و زیبایی و جذابیت بصری را برای فضای داخلی ساختمان شما به ارمغان می‌آورد.

برای کسب اطلاعات جامع و کامل در مورد چراغ‌های خطی و آشنایی بیشتر با دیگر محصولات و تجهیزات ساختمانی مدرن و شیک به بخش فروشگاه اینترنتی آنلاین مراجعه کنید. در ضمن برای بهره‌ مندی از مشاوره رایگان متخصصان ما می توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید .

درباره ما

شرکت تولیدی پاخور با بیش از ده سال سابقه ی درخشان در راستای تولید انواع پادری آلومینیومی ، انواع ترمز پله ، انواع پروفیل های نور خطی  ، پروفیل های دکوراتیو ومحصولات ایمنی پارکینگ همواره در همراهی شما عزیزان پیشگام بوده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات شرکت تولیدی پاخور می توانید به بخش محصولات و یا خرید از فروشگاه اینترنتی آنلاین مراجعه فرماید .