نور خطی سقف نوعی نور پردازی است که از چراغ‌های بلند و مستقیم در آن استفاده می‌شود و منبع تغذیه این چراغ‌ها ال ای دی یا فلورسنت می‌باشد. این سیستم روشنایی اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در نور خطی سقف، نور نه تنها روشن کننده محیط است بلکه زیبایی بصری نیز خلق می‌کند.

 در نور خطی سقف میزان مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند همچنین انعطاف این نورپردازی سبب می‌شود که بتوانید شدت نور و نوع رنگ نور را متناسب با دکوراسیون و چیدمان داخلی ساختمان تغییر دهید.

تاریخچه تکنولوژی نور خطی سقف

نور خطی سقف ( قسمت دوم )

اولین بار در سال ۱۹۵۰ از نور خطی سقف استفاده شد. در آن زمان در نورپردازی خطی از لامپ‌های فلورسنت استفاده شد. این لامپ‌ها به جای چراغ‌های رشته‌ای  قدیمی مورد استفاده قرار گرفتند. به مرور زمان و با پیشرفت علوم و رشد تکنولوژی، در نور خطی سقف تحولات زیادی رخ داد. در حال حاضر انواع مختلفی از تکنولوژی نور خطی سقف مانند چراغ ال ای دی، و لوازم کم نور،  ال ای دیRGBW ، لامپ‌های سفید دارای قابلیت تنظیم و لنزهای متحرک وجود دارد.

نور خطی توکار سقف

نور خطی توکار سقف همان طور که از اسم آن پیدا است در داخل سقف کاذب قرار می‌گیرد. به اندازه چراغ خطی شیارهایی در سقف کاذب ایجاد می‌کنند و سپس چراغ‌ها را داخل آن قرار می‌دهند. وقتی کار اجرای نور خطی به اتمام رسید شما فریم چراغ را نمی‌توانید ببینید و قابل رؤیت نیست.

یکی از دلایلی که نشان می‌دهد نورپردازی به درستی انجام شده این است که سطح نور و محل نصب با هم مماس هستند. و تمام اجزای چراغ به خوبی در شیار و سقف کاذب قرار می‌گیرد. طراح به‌ راحتی می‌تواند متناسب با شرایط محیط و نوع دکوراسیون، طرح‌های مختلف نورپردازی را اجرا کند.

نورپردازی منحنی، کروی و مستقیم که متناسب با چیدمان داخلی ساختمان قابل تغییر است نشان دهنده انعطاف بالای فناوری نور خطی سقف است. به عنوان مثال نورپردازی به شکل L یکی از طرح‌های زیبا و جذاب است که معمار از طریق امتداد نور خطی سقف روی دیوار آن را اجرا می‌کند و جلوه شگرف از زیبایی به وجود می‌آورد.

نور خطی سقف توکار دارای کاربردهای متنوع در مکان‌های تجاری، اداری و مسکونی است. البته باید زیر ساخت لازم برای پیاده سازی نورپردازی توکار وجود داشته باشد.

نورخطی سقف به صورت روکار

در محیطی که ارتفاع سقف از کف کم است و برش دادن و شیار ایجاد کردن در سقف کاذب امکان پذیر نیست و یا این‌ که سقف کاذب وجود ندارد اگر علاقه مند هستید طرح نورپردازی را تغییر دهید باید از چراغ‌های روکار استفاده کنید. در سیستم روشنایی روکار بدنه چراغ دیده می‌شود. مدل‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع بدنه چراغ به شما آزادی عمل می‌دهد که بر اساس چیدمان دلخواه خود آن‌ها را انتخاب کنید. با توجه به ابعاد سقف مورد نظر می‌توانید چراغ‌های خطی را انتخاب کنید و در فضاهای تجاری، مسکونی و اداری اجرا کنید.

نور خطی سقف به وسیله چراغ آویز

نور خطی سقف به وسیله چراغ آویز از طریق  همان لامپ‌های  خطی انجام می‌شوند که در سیستم روشنایی توکار و روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد فقط روش نصب آن‌ها متفاوت است. در مکان‌هایی که فاصله بین کف و سقف زیاد است از چراغ‌های خطی آویز برای اجرای نور خطی سقف استفاده می‌شود؛ در نتیجه با کاهش فاصله بین چراغ و کف، روشنایی محیط بهبود پیدا می‌کند و هزینه‌ کمتری صرف انرژی برق می‌شود.

 

در اماکنی که سقف بلند دارند استفاده از نور خطی آویز روشی هوشمندانه است زیرا اگرچه مصرف انرژی کاهش می‌یابد ولی محیط به خوبی روشن می‌شود و نورپردازی جذابی نیز ایجاد می‌شود. هچنین قابلیت جابجایی نیز در این روش وجود دارد و می‌توانید محل نصب را تغییر دهید؛ یعنی بدون پرداخت هزینه مجدد برای خرید چراغ، می‌توانید محل فعلی آن‌ها را عوض کرده و در جای دیگر لامپ‌ها را نصب کنید.

مزایای نور خطی سقف چیست؟

نور خطی سقف ( قسمت دوم )

شیوه نصب متفاوت:

نور خطی سقف در هر سقفی و در مکان‌های مختلف قابل اجرا است و به شکل‌های توکار، معلق یا روکار قابل نصب است. همچنین نور خطی سقف دارای این قابلیت است که به صورت T یا L درگوشه‌های محیط نصب شود. در نور خطی سقف الگوهای مختلف نورپردازی و تنوع رنگ بالا این فرصت را به طراح می‌دهد که با کمک یک آباژور طرح‌های مدرن و زیبایی را خلق کند.

عملکرد مناسب:

در نور خطی سقف از فناوری ال ای دی استفاده می‌شود و ال ای دی‌ها دارای جهت هستند؛ بنابراین جایی برای دیفیوزرها در این فناوری وجود ندارد؛ در نتیجه راندمان نورپردازی خطی نسبت به دیگر وسایل روشنایی بیشتر است.

جذابیت بصری:

در دنیای امروز و در معماری نوین از نور صرفا برای تامین روشنایی استفاده نمی‌شود بلکه برای ایجاد فضایی لوکس و مدرن نیز استفاده می‌شود. نور خطی سقف تنوع بالایی در طرح و رنگ دارد و می‌توانید از آن‌ درسالن‌های طولانی، گوشه‌ها، به شکل مربع و به صورت نور مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنید.

دمای رنگ:

لامپ‌های ال ای دی دارای رنگ‌های متفاوت و دمای رنگ متنوع هستند به طور مثال از سفید گرم تا سفید خنک در بازار موجود می‌باشند. اگر با این طیف گسترده دمای رنگ معمار با روانشناسی رنگ آشنایی داشته‌ باشد می‌تواند برای ایجاد جوی دلپذیر و خوشایند از آن‌ها استفاده کند. در میان رنگ‌های مختلف می‌توان به یخی، آفتابی، نچرال و مهتابی اشاره کرد.

کاربرد نور خطی سقف

نور خطی سقف در گذشته به طور محدود در بعضی محیط‌های تجاری و خرده فروشی‌ها استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان استفاده از آن‌ها گسترش بیشتری پیدا کرد. برای داشتن محل کار شیک و یا استودیو هنری جذاب می‌توانید از نور خطی سقف استفاده کنید. لامپ‌های خطی نیاز به فضای کمی دارند؛ اما محیط را بزرگ جلوه می‌دهند. به طور کلی از سیستم نوردهی خطی می‌توانید در اماکن عمومی ، محیط کار ،  منازل مسکونی ، هتل‌ها ، کافه‌ها و ... استفاده کنید.

سخن آخر

نور خطی سقف ( قسمت دوم )

نور خطی سقف در محیط زندگی شما فضایی لوکس و مدرن ایجاد می‌کند. همچنین در سیستم روشنایی خطی شاهد نوردهی بیشتر و مصرف انرژی کمتر خواهید بود.

برای آشنایی بیشتر با دیگر محصولات و تجهیزات ساختمانی می توانید به بخش فروشگاه اینترنتی مراجعه نماید و از  محصولات دیدن بفرمایید . برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت محصولات می‌توانید از مشاوره رایگان همکاران ما در بخش فروش استفاده کنید .

درباره ما 

شرکت تولیدی پاخور با بیش از ده سال سابقه ی درخشان در راستای تولید انواع پادری آلومینیومی ،انواع پروفیل های نور خطی ،  انواع ترمز پله ، پروفیل های دکوراتیو و  محصولات ایمنی پارکینگ همواره در همراهی شما عزیزان پیشگام بوده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات شرکت تولیدی پاخور می توانید به بخش محصولات و یا خرید از فروشگاه اینترنتی آنلاین مراجعه فرماید  .